18. června 2015

Minulý měsíc se do italské Modeny vypravil exkluzivně novinář a fotoreportér Martin Žemlička ze zpravodajského portálu Novinky.cz.
Minulý měsíc se do italské Modeny vypravil exkluzivně novinář a fotoreportér Martin Žemlička ze zpravodajského portálu Novinky.cz. Zajímal se o to, jak se jedinečné vozy Maserati vyrábějí. Tuto možnost můžete mít i vy. Připravili jsme speciální program návštěv automobilky Maserati pro vybrané zájemce, majitele vozů Maserati či Ferrari. Podrobnější informace Vám sdělí naše obchodní oddělení. 

Nízké budovy továrny, kde se nyní vyrábí sedany Quattroporte a Ghibli, působí sympaticky, málo industriálně. Nově byla otevřena až v lednu 2013, celý projekt výstavby začal o dva roky dříve. V šedesátých letech měl na tomto místě karosárnu slavný Bertone, od vlastníků slavné karosárny koupil areál koncern Fiat v listopadu 2009 a do spuštění výroby investoval miliardu eur.
Při plném vytížení zde vyrobí každý den 200 automobilů, ročně 50 000 kusů. Továrna zaměstnává 2600 pracovníků, z toho 15 řidičů, kteří každé vyrobené auto zajedou na trase dlouhé 40 kilometrů. Trasa je pevně daná. Deset procent vede městem, jednou tolik kilometrů auta najedou na dálnici a zbytek na okresních silnicích. Zajímavé je, že čtyři kilometry musí být ujety v horách nad 300 metrů nad mořem.

V areálu najdete lisovnu, svařovnu, lakovnu, ovšem nikoliv motorárnu. Vysvětlení je prosté. Motory připravené k instalaci do auta jsou dodávané od Ferrari, z továrny v Modeně. Jde o benzínové šestiválce a osmiválce. Dieselové motory pak dodává italská firma VM Motori.

Automobilka na výrobu každého ze dvou modelů, Quattroporte a Ghibli, potřebuje 7000 součástek, které odebírá od 230 dodavatelů. Zajímavé je, že 43 procent z nich se do továrny dováží ze vzdálenosti 0-80 kilometrů.

Co je ale zde dramaticky jiné, je výrobní takt, tedy časový interval mezi dokončením dvou po sobě následujících výrobků. V této továrně, která „jede” na dvě směny, je takt šestiminutový. Kupříkladu Škoda Auto jej má 6x nižší, to znamená, že je rychlejší, její takt je většinou kolem 50 sekund až jedné minuty.
Celou reportáž si můžete přečíst na: http://www.novinky.cz/auto/366923-navstivili-jsme-tovarnu-maserati-vyrobni-takt-je-sestkrat-pomalejsi-nez-ve-skodovce.html
 

Kontaktujte nás