28. května 2021
Výročí, které připomíná, že dobrá sportovní DNA bude vždy vítězit. Od závodních kořenů k nové budoucnosti na cestě s MC20.
Modena, 28. května 2021 – Maserati slaví 28. května 2021 významné výročí. Přesně před 60 lety dosáhl vůz Tipo 61 na skvělé vítězství v sedmém ročníku úžasného vytrvalostního závodu na 1000 km na okruhu Nürburgring pořádaného na Nordschleife, který byl tehdy na vrcholu své slávy a oblíbenosti.
Tento úspěch znamenal pro vůz Masrati Tipo s Mastenem Gregorym a Lloydem Casnerem za volantem nezapomenutelné dvojité vítězství, protože v roce 1960 zde tento vůz zvítězil také. Tehdy ho řídili Stirling Moss společně s Danem Gurneym.
Vozy byly speciálně nalakovány do bíla a modra, tedy barvami, které inspirovaly Maserati MC12 Stradale a byly tak poctou těmto vítězstvím. Tento supervůz, který dominoval počátku nultého desetiletí 21. století, nedávno předal pomyslnou štafetu novému vozu MC20 a obnovil závodního ducha, který byl vždy nedílnou součástí DNA značky Maserati a který připravuje vozům s trojzubcem v logu cestu zpět do světa automobilových závodů.
Vůz Tipo 61 se nejvíce proslavil sérií pěti modelů navržených Guiliem Alfierim, kterým se pro jejich neobvyklé šasi přezdívalo ptačí klícka (birdcage). Podvozek měl totiž neobvyklou komplikovanou strukturu sestavenou z přibližně 200 trubek a dalších montážních prvků, které dohromady připomínaly ptačí klec. Tato konstrukční metoda zaručovala podvozku větší pevnost a nižší hmotnost, než tomu bylo u ostatních závodních vozů té doby, takže díky ní byla tato dvousedadlová barchetta vrcholným a nejlepším řešením pro závodní vůz s motorem vpředu a pohonem na zadních kol.
Značka Maserati začala vůz Tipo 60 vyrábět v březnu 1959, ale už v listopadu tohoto roku došlo k jeho přeměně na Tipo 61, protože muselo vyhovovat technickým požadavkům nezbytným pro účast v závodě na 24 hodin v Le Mans. Zdvihový objem čtyřválcového motoru byl upraven na 2900 ccm s výkonem 250 koňských sil při 7000 otáčkách za minutu. V ostatních ohledech zůstalo vozu stejné rozložení a řešení navržené pro Tipo 60. Jeho hmotnost se ale zvýšila z 570 kg na 600 kg a maximální rychlost stoupla z 270 km/h na 285 km/h.
Navzdory masivnímu výkonu byla spotřeba paliva poměrně nízká, což bylo ve vytrvalostních závodech naprosto zásadní, protože se tím pro vůz Tipo 61 snížil počet zastávek k tankování.
Za pouhé tři roky výroby (1959 až 1961) ovládly vozy Tipo 60 a Tipo 61 mezinárodní závodní scénu a jejich síla a rychlost jim přinesla sérii výjimečných vítězství a umožnila pokračovat ve vítězné tradici značky Maserati, která nyní na počátku své nové éry znovu plánuje vstoupit do světa automobilových závodů se supersportem MC20.
Klíčové technické údaje vozů Tipo 60 - Tipo 61:
Motor: vertikální řadový čtyřválec
Zdvihový objem: 1,990 cc - 2,890 cc
Výkon: 200 - 250
Převodovka: Mechanická pětistupňová + zpátečka en-bloc s diferenciálem
Podvozek: birdcage
Hmotnost: 570 kg - 600 kg
Nejvyšší rychlost: 270 km/h - 285 km/h
Tento úspěch znamenal pro vůz Masrati Tipo s Mastenem Gregorym a Lloydem Casnerem za volantem nezapomenutelné dvojité vítězství, protože v roce 1960 zde tento vůz zvítězil také. Tehdy ho řídili Stirling Moss společně s Danem Gurneym.
Vozy byly speciálně nalakovány do bíla a modra, tedy barvami, které inspirovaly Maserati MC12 Stradale a byly tak poctou těmto vítězstvím. Tento supervůz, který dominoval počátku nultého desetiletí 21. století, nedávno předal pomyslnou štafetu novému vozu MC20 a obnovil závodního ducha, který byl vždy nedílnou součástí DNA značky Maserati a který připravuje vozům s trojzubcem v logu cestu zpět do světa automobilových závodů.
Vůz Tipo 61 se nejvíce proslavil sérií pěti modelů navržených Guiliem Alfierim, kterým se pro jejich neobvyklé šasi přezdívalo ptačí klícka (birdcage). Podvozek měl totiž neobvyklou komplikovanou strukturu sestavenou z přibližně 200 trubek a dalších montážních prvků, které dohromady připomínaly ptačí klec. Tato konstrukční metoda zaručovala podvozku větší pevnost a nižší hmotnost, než tomu bylo u ostatních závodních vozů té doby, takže díky ní byla tato dvousedadlová barchetta vrcholným a nejlepším řešením pro závodní vůz s motorem vpředu a pohonem na zadních kol.
Značka Maserati začala vůz Tipo 60 vyrábět v březnu 1959, ale už v listopadu tohoto roku došlo k jeho přeměně na Tipo 61, protože muselo vyhovovat technickým požadavkům nezbytným pro účast v závodě na 24 hodin v Le Mans. Zdvihový objem čtyřválcového motoru byl upraven na 2900 ccm s výkonem 250 koňských sil při 7000 otáčkách za minutu. V ostatních ohledech zůstalo vozu stejné rozložení a řešení navržené pro Tipo 60. Jeho hmotnost se ale zvýšila z 570 kg na 600 kg a maximální rychlost stoupla z 270 km/h na 285 km/h.
Navzdory masivnímu výkonu byla spotřeba paliva poměrně nízká, což bylo ve vytrvalostních závodech naprosto zásadní, protože se tím pro vůz Tipo 61 snížil počet zastávek k tankování.
Za pouhé tři roky výroby (1959 až 1961) ovládly vozy Tipo 60 a Tipo 61 mezinárodní závodní scénu a jejich síla a rychlost jim přinesla sérii výjimečných vítězství a umožnila pokračovat ve vítězné tradici značky Maserati, která nyní na počátku své nové éry znovu plánuje vstoupit do světa automobilových závodů se supersportem MC20.
Klíčové technické údaje vozů Tipo 60 - Tipo 61:
Motor: vertikální řadový čtyřválec
Zdvihový objem: 1,990 cc - 2,890 cc
Výkon: 200 - 250
Převodovka: Mechanická pětistupňová + zpátečka en-bloc s diferenciálem
Podvozek: birdcage
Hmotnost: 570 kg - 600 kg
Nejvyšší rychlost: 270 km/h - 285 km/h