19. prosince 2018

Brilantní kombinace mimořádných jízdních vlastností a výkonů se závodními kořeny
Brilantní kombinace
mimořádných jízdních vlastností a výkonů se závodními kořeny



Ferrari představuje nový model 488 Pista, který bude mít začátkem března světovou premiéru na ženevském autosalonu. Jedná se o další vůz z řady speciálních modelů s motorem V8 uloženým uprostřed, které nesly označení 360 Challenge Stradale, 430 Scuderia a 458 Speciale. Mezi jejich hlavní klady patřily špičkové jízdní výkony a vynikající ovladatelnost.
 
Ferrari 488 Pista ve srovnání s těmito slavnými předchůdci představuje významný krok vpřed, a to jak z hlediska jízdních vlastností, tak díky úrovni techniky přejaté ze závodů. Ostatně už jméno vozu je připomínkou bezkonkurenční závodní historie značky Ferrari.
 
Vývoj vozu byl založen přímo na zkušenostech z Mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA, v němž Ferrari v kategorii GTE získalo celkem pět Pohárů konstruktérů. Během šesti let, kdy se tato série jezdí, zvítězilo Ferrari ve 29 z 50 závodů. Konstruktéři však mohli čerpat i z bohaté, 25leté tradice vlastního značkového poháru Ferrari Challenge.
 
Ze závodních vozů Ferrari 488 GTE a 488 Challenge vychází řada úprav: od důsledného snížení hmotnosti přes vyladění motoru a podvozku až po změny na aerodynamice. Výsledkem je auto s jednoznačným posláním: nabídnout nekompromisní jízdní vlastnosti srovnatelné se závodním vozem a zajistit i řidičům bez závodnické zkušenosti špičkové svezení na běžné silnici i na uzavřeném okruhu.
 
Ve srovnání s vozem 488 GTB má upravená verze Pista výrazně nižší hmotnost o 90 kg (1280 kg bez náplní), což spolu s největším nárůstem výkonu v historii speciálních modelů (+ 50 koní) pomohlo stanovit nová měřítka pro sportovní vozy Ferrari s motorem V8.
 
Pohonná jednotka je nejvýkonnějším osmiválcem v historii značky Ferrari. Jedná se o extrémní provedení přeplňovaného motoru, který získal celkové vítězství v prestižní anketě Mezinárodní motor roku v letech 2016 i 2017.
 
Nejvyšší výkon činí obdivuhodných 720 koní a motor díky tomu nabízí současně nejlepší hodnotu tzv. litrového výkonu ve své třídě: 185 k/l. Díky konstrukčním řešením převzatým ze závodního modelu 488 Challenge je osmiválec také lehčí, a to například zásluhou výfukového potrubí Inconel a odlehčené klikové hřídele či setrvačníku, ale rovněž použitím nových prvků, jako jsou ojnice z titanu nebo sběrné potrubí sání z karbonového vlákna.
 
Z vozu 488 Challenge pocházejí turbodmychadla s vestavěnými čidly otáček a také upravené vstupy vzduchu, které se přesunuly z blatníků do oblasti zadního spoileru, aby byl zajištěn co nejčistší vzduch pro sání.
 
Točivý moment je vyšší než u 488 GTB ve všech otáčkách motoru, takže je stále k dispozici dostatek síly pro plynulou a rychlou akceleraci s ještě kratší reakcí turbodmychadel, a to navzdory vyššímu výkonu.
 
Také zvukový projev je unikátní a naprosto jednoznačně patřící k Ferrari, jak se od takto mimořádného vozu očekává. Mohutný zvuk i jeho intenzita jsou na vyšší úrovni než v případě 488 GTB na všechny převodové stupně a v celém spektru otáček motoru, což odpovídá výrazně vyššímu výkonu.
 
Ferrari 488 Pista využívá všechny dosavadní znalosti v oblasti aerodynamiky, které Ferrari nasbíralo během své dlouhé závodní historie, a přenáší je do běžného silničního provozu. Ze závodních vozů pochází například příď s aerodynamickým kanálem ve tvaru písmene S, který je inspirován formulí 1. Spolu s konstrukcí předních difuzorů a skloněním kanálu jako u 488 GTE přináší toto řešení silný přítlačný efekt snižující vztlak na přední nápravě.
 
Nově navržené jsou aerodynamické prvky na podvozku, tzv. turbulátory, a zadní difuzor má stejné zdvojení jako u 488 GTE, což zvyšuje aerodynamickou účinnost a vytváří větší přítlak než v případě klasického difuzoru. Kromě toho byl upraven i tvar zadního spoileru, ten je u nového vozu delší a vyšší. Všechny tyto úpravy přinesly impozantní 20% nárůst přítlaku.
 
Dynamika vozu byla upravena tak, aby zlepšila potěšení z jízdy a umožnila využít plný potenciál vozu všem řidičům, nejen profesionálním jezdcům. Cílem bylo usnadnit dosažení výkonů na hranici možností vozu s menším úsilím a s plnou kontrolou.
 
Konstruktérům se podařilo ještě více zlepšit ovladatelnost jak změnami mechanického nastavení vozu, tak zdokonalením elektronického ovládání stability, které je součástí verze 6 systému Side-Slip Angle Control. Systém řízeného smyku SSC 6.0 zahrnuje následující zařízení: E-Diff3, F1-Trac, pérování s magnetoreologickými tlumiči (SMC) s proměnnou charakteristikou a poprvé také Ferrari Dynamic Enhancer. Systém pro vylepšení dynamiky FDE obsahuje jako první na světě funkci, s jejíž pomocí software řídicí jednotky nastavuje brzdový tlak přímo v jednotlivých třmenech brzd. Toto dodatečné vylepšení brzdného účinku přispívá k dalšímu posunu jízdních vlastností Ferrari 488 Pista a při průjezdu zatáčkou přidává na jistotě a předvídatelnosti. Větší klid pro řidiče se odráží ve snazším odhadnutí ideálního průjezdu obloukem a na hranici ovladatelnosti zajišťuje dokonalé souznění s vozem. Výsledkem je perfektní kombinace skutečně extrémních jízdních výkonů a zážitků z jízdy.
 
Nastavení podvozku odpovídají zcela nové pneumatiky, které společnost Michelin zkonstruovala výhradně pro tento vůz.
 
Vnější design Ferrari 488 Pista je ve velké míře podřízen dokonalému ovládnutí aerodynamiky, zatímco interiér je navržen pro sportovní styl jízdy. Designérské oddělení značky využilo nejmodernější technická řešení, jako je aerodynamický kanál ve tvaru písmene S v přídi vozu, který současně přední část opticky zkrátil a vytvořil efekt plovoucího křídla.
 
Neoddělitelnou součástí designu vozu je zbarvení přídě pruhy, které způsobem, jakým se „noří“ do útrob aerodynamického kanálu, podtrhují impozantní konstrukční řešení tohoto sportovního kupé. Kontrastní provedení aerodynamických prvků na náraznících a v blatnících přidává vozu atraktivnější vizáž. Zadní spoiler zvyšuje dojem efektivity a lehkosti, při pohledu zezadu je ale také patrná značná síla vozu.
 
Výjimečné zaměření tohoto provedení zdůrazňují také unikátní kola, která jsou u Ferrari použita vůbec poprvé: za příplatek se dodávají 20“ ráfky z karbonového vlákna. Ze stejného materiálu jsou i nárazníky, kryt motoru a zadní spoiler.
 
 
 
Ferrari 488 Pista
Stručné technické údaje
 
MOTOR
Konstrukce: zážehový V8 90° s dvojicí turbodmychadel
Zdvihový objem: 3902 cm3
Největší výkon *: 530 kW (720 k) při 8000/min
Největší točivý moment *: 770 Nm při 3000/min na 7. převod. stupeň
 
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka: 4605 mm
Šířka: 1975 mm
Výška: 1206 mm
Suchá hmotnost**: 1280 kg
 
JÍZDNÍ VÝKONY
0–100 km/h: 2,85 s
0–200 km/h: 7,6 s
Nejvyšší rychlost: >340 km/h
 
* S 98oktanovým benzinem
**S příplatkovou výbavou pro snížení hmotnosti
 

Kontaktujte nás