12. května 2016
Seznamte se se širokým spektrem alternativních investic.
Historické automobily v roli investice
Poštovní známky, víno nebo historické automobily. Alternativní investice nabízejí zajímavé zhodnocení.
Ze všech stran se valí katastrofické předpovědi o bublinách, které mohou každou chvíli prasknout. Příliš drahé akcie, zpomalení čínského růstu nebo pád Spojených států z fiskálního útesu. I když může jít o zbytečné strašení, dá se podle většiny analytiků a investičních předpovědí na akciích očekávat přinejmenším korekce. Ani další běžné investiční nástroje nepůsobí dvakrát bezpečně. Vyhlídky komoditního trhu jsou již tradičně nejisté a i dluhopisy mohou zažít velké kolotoče, podíváme-li se na probíhající operace centrálních bank. Kam tedy s penězi?
V praxi lze investovat v podstatě do všeho, co má jen trochu vyšší cenu, vínem a obrazy počínaje, automobilovými veterány konče. V poslední době popularita těchto investic roste. Nemusíte už být velcí znalci vína ani odborníci na výtvarné umění, abyste do podobných aktiv investovali. I v Česku lze najít řadu agentů a odborníků, kteří za vás nákup provedou nebo poskytnou odbornou radu. Že se to může vyplatit, dokazuje i známý Luxury Investment Index agentury Knight Frank (KFLII), který cenu takových komodit sleduje. Zahrnuje drahé hodinky, keramiku, cenný nábytek, obrazy, šperky, víno, poštovní známky, mince a historické automobily. Sleduje jejich cenu ve významných světových aukcích. Za posledních dvanáct měsíců vzrostl o 8 procent, za pět let o 38 procent a za celou dekádu potom o 179 procent.
Historické automobily
Loni v červnu se na středočeský barokní zámeček Loučeň sjeli úplně jiní návštěvníci než obvykle. Konala se tu výstava desítek historických automobilů s názvem Concours d’Elegance Chateau Loučeň. Mezi jejich nablýskanými kapotami se nepohybovali nadšenci a kutilové, ale zámožní investoři. Akci totiž již třetím rokem připravili Robert Pergl a Bohuslav Klein. Jedním z vrcholů programu přehlídky byla aukce několika vystavených veteránů. Jejich nákup čistě za účelem investice se v posledních letech i v Česku dostává do módy.
„U nás se dlouhá desetiletí veteránská auta sbírala, ale nešlo vesměs o investice, nýbrž o hobby. Vkládání peněz do veteránů s vírou, že se vložené prostředky se ziskem vrátí, se v Čechách začalo rozvíjet před deseti lety a od té doby tento trend neustále sílí,“ vysvětluje Bohuslav Klein. On sám s veterány neobchoduje. Řadí se mezi nadšené sběratele, které stará auta fascinují. „Kdybych ale investorem byl, mohl bych být spokojen. Z aut, která jsem postupně vlastnil, jsem se v odhadu růstu ceny zmýlil jen jednou,“ říká.
Na Západě jde o nikoli běžnou, ale poměrně hojně rozšířenou činnost. Na tamních trzích existuje řada institucionálních fondů, které do historických automobilů investují a pomáhají tak střadatelům vložené prostředky zhodnotit. Investici do veteránů nedávno vyzdvihl také deník Financial Times. Podle zmíněného Luxury Investment Indexu jde dokonce o nejvýnosnější komoditu v rámci alternativních investic. Za posledních deset let zhodnotili veteráni svou cenu ve sledovaných aukcích o 456 procent.
V Česku se o ně zatím zajímají hlavně jednotlivci nebo malé skupiny. Jak ukazují podobné akce, jako byla ta v Loučni, rozhodně to nejsou nemajetní lidé. Ovšem jak upozorňuje Klein, ani ti by se neměli do nákupu veteránu hrnout po hlavě, bez pomoci. „Rozpoznat investiční potenciál konkrétního auta je jako podnikat na burze. Tedy, i pokud máte zkušenosti a znalosti, nikdy nemáte jistotu, že se v odhadu nezmýlíte,“ myslí si Klein. Podle něj existuje řada vozů, jejichž cena už nahoru rozhodně nepůjde. Jde hlavně o ty, kterých bylo vyrobeno hodně, což platí především pro automobily z počátku šedesátých let.
Obecně pak z předválečných značek doporučuje vozy Alfa Romeo, Bentley, Bugatti, Mercedes Benz a další podobné značky.
Z těch poválečných Aston Martin, Facel Vega nebo Maserati. „V posledních letech se zdá, že ze známých značek má největší investiční potenciál značka Ferrari. Podle mě dokonce roste až nesmyslně. Je to údajně tím, že veterány začali kupovat i lidé, kteří kupují nové Ferrari, a někdo jim poradí, že by bylo dobré mít i nějaké historické,“ líčí Klein. Zmíněné značky, které jsou už samy o sobě definicí luxusu, ovšem nejsou jedinou investiční příležitostí. Ceny rostou také u českých předválečných veteránů jako Praga, Škoda, Tatra nebo Wikov.
Jen pro trpělivé
Tím narážíme na obecný problém všech alternativních investičních nástrojů. Ať už kupujete víno, známky, automobily nebo letadla za účelem výdělku, vždy je třeba mít na paměti, že získat své prostředky zpět bude nějakou dobu trvat.
Investor Kubát: Testarossa za rok zdražila na trojnásobek
Největší zájem o modely z osmdesátých let potvrzuje i Zdeněk Kubát z Penta Investments. A výnos jim přisuzuje ještě vyšší. „Jde třeba o modely typu Testarossa. Rok zpátky se dala koupit za 40 tisíc eur, dneska ji pod sto dvacet nedostanete,“ popisuje pro MF DNES investiční šéf Penty, který je sám velkým milovníkem rychlých aut.
Kubát společně se spolumajitelem Penty Markem Dospivou od začátku roku ovládá společnost Scuderia Praha a.s., autorizovaného prodejce vozů Ferrari a Maserati v Česku. A i Kubát sám kouzlu starších vozů z Maranella nedávno podlehl. „Chci být trochu investičně racionální, tak jsem si před rokem pořídil Ferrari 512 BBI z roku 1983 a musím to zaklepat, jsem na něm krásně v plusu,“ říká Kubát.
Potenciál byznysu podle něj souvisí zejména s rozvojem investic do veteránů. „Tento trh v posledním roce zažívá naprosté šílenství, není výjimkou, že některé modely šly na čtyřnásobnou cenu jen za poslední rok,“ uzavírá.
(citace z www.idnes.cz - 27. 7. 15)
Nejvýnosnější alternativní investice? Ferrari!
Co je tedy dnešní nejlepší automobilovou investicí? Která značka poskytuje nejlepší návratnost? Není překvapením, že odpověď je historické automobily a zejména pak značka Ferrari.
Financial Times se nedávno podíval do hloubky na možnosti investování do alternativních investic, z nichž každá byla analyzována, aby bylo zřejmé, která má nejlepší růst za posledních 10 let.
Žádná z investic se však ani nepřiblížila k 456 procentům návratnosti, jako tomu bylo u klasických vozidel. Klasická Ferrari vedou trend, v posledních letech pravidelně zabírají přední příčky v seznamu 10 nejcennějších prodaných vozů v aukci.
Ne každý automobil nabízený v aukci je ovšem ceněn stejnou měrou. Jen asi 3 procenta z těch, které jsou nabízeny na aukcích se úspěšně prodávají. Po analýze aukční historie 30 let zpět je výsledek více než jasný. Ve velké míře převyšuje ostatní automobilové značky jedna. Je jí Ferrari.
Podíváme-li se na 50 nejdráže vydražených vozů, zjistíme, že z padesáti vozů je Ferrari zastoupeno hned třicetkrát! Všech 30 Ferrari přitom bylo vyrobeno mezi lety 1953 a 1967 a převážnou většinu z nich (18) tvoří série 250.
Nejdráže vydraženým vozem v historii je pak Ferrari 250 GTO Berlinetta z roku 1962 s číslem šasi 3851GT a číslem motoru 3851GT. Tento svatý grál mezi Ferrari se prodal 14. 8. 2014 aukční síní Bonhams za neuvěřitelných 38 milionů dolarů. Ferrari 250 GTO bylo vyrobeno celkem 39 ks. Původně se prodávalo za 9000 USD. Dalo by se tak s nadsázkou říci, že Ferrari 250 GTO vzrostlo na své ceně od roku 1961 o více než 500000 procent.
Rozpad nejdražších automobilů prodaných v aukci
Dominance značky Ferrari je patrná na koláči, který vychází z Hagerty Collector Car Indexu (HAGI). Ceny německých, britských a amerických značek dlouhodobě stagnují, zatímco ceny Ferrari prudce rostou.
Stoupající hodnota veteránů Ferrari
A co že je na Ferrari tak výjimečného?
Hodnota veteránů se odvíjí od řady faktorů, jakými jsou:
Počty vyrobených kusů, poptávka, nostalgie, technický stav, příběh spjatý s daným vozem atd. A právě to Ferrari splňuje. Obecně je považování za nejsilnější značku, což je odrazem nízkého počtu vyrobených kusů a to činí vozy exkluzivními.
Jak již v článku zaznělo, i v České republice lze najít řadu agentů a odborníků, kteří za vás nákup veterána provedou nebo poskytnou odbornou radu.
Jedním z nich je společnost Scuderia Praha a.s., která je oficiálním dealerem Ferrari a Maserati pro Českou republiku, ale i odborníkem na nákup, prodej a péči o historické vozy.
Služby Scuderia Praha Classiche
Scuderia Praha je specializovaným odborníkem na výkup, prodej a celkovou renovaci historických vozů značek Ferrari a Maserati.
Disponuje širokým zázemím pro poskytnutí prvotřídní péče o historické vozidlo. Odborníci z dílen Ferrari a Maserati mají bohaté zkušenosti a v součinnosti s výrobcem jsou schopni provést komplexní renovaci, která umožní získání certifikátu Ferrari Classiche.
Scuderia Praha vám může nabídnout, prostřednictvím specializovaného oddělení veteránů, celou škálu služeb a poradenství ve spolupráci se světovými odborníky.
Pokud zamýšlíte výhodně investovat do historického vozu, mohou vám nabídnout vhodnou strategii, jste-li úplnými začátečníky. V případě, že jste investičním odborníkem na tuto oblast, velmi rádi vám splní vaše náročné požadavky související s koupí dalšího veterána do sbírky.
Servis vozů
Scuderia Praha je jediným autorizovaným servisním partnerem Ferrari a Maserati v České republice. Stabilní tým mechaniků s mnohaletými zkušenostmi je připraven pomoci řešit všechny požadavky spojené s opravou a servisem vašeho veterána.
Kompletní renovace vozidel, ve spolupráci s pečlivě vybranými a ve svých oborech vysoce profesionálními partnery. Nabízí restaurování jednotlivých technických celků,(karoserie, podvozek, elektroinstalace, čalounění, motor), i kompletních vozů.
Náhradní díly
Jako autorizovaný servisní partner Ferrari a Maserati dodají náhradní díly a příslušenství pro obě zmiňované značky. V oblasti náhradních dílů na veterány, jsou schopni zajistit dodání vámi poptávaných dílů na jakékoli vozidlo těchto značek.
Služby
Každý veterán si zaslouží individuální a vysoce specializovaný přístup. Jedná se o unikátní vozy a ty si vždy zasluhují péči na nejvyšší odborné úrovni. Služby, které v oblasti odtimerů a youngtimerů nabízí Scuderia Praha, jsou specificky cílené tak, aby individuální přístup k renovaci vozu byl co nejefektivnější a splňoval vysoké standardy originality vozu.
Od odborné prohlídky, přes komplexní renovaci, servis, čištění, technickou konzultaci, až po nákup či prodej a finální předání vozu do užívání.
Kateřina Trnková
Oldtimer Specialist
Scuderia Praha
Official Ferrari and Maserati dealer
Čistovická 1707/98, 163 00 Praha 17, CZ
mobile: +420 724 333 251
e-mail: KTrnkova@scuderiapraha.cz
www.ScuderiaPraha.cz
Zdroj text: Knight Frank, e15, luxuriousmagazine.com, idnes.cz
Zdroj foto: Knight Frank, luxuriousmagazine.com, Bonhams
Poštovní známky, víno nebo historické automobily. Alternativní investice nabízejí zajímavé zhodnocení.
Ze všech stran se valí katastrofické předpovědi o bublinách, které mohou každou chvíli prasknout. Příliš drahé akcie, zpomalení čínského růstu nebo pád Spojených států z fiskálního útesu. I když může jít o zbytečné strašení, dá se podle většiny analytiků a investičních předpovědí na akciích očekávat přinejmenším korekce. Ani další běžné investiční nástroje nepůsobí dvakrát bezpečně. Vyhlídky komoditního trhu jsou již tradičně nejisté a i dluhopisy mohou zažít velké kolotoče, podíváme-li se na probíhající operace centrálních bank. Kam tedy s penězi?
V praxi lze investovat v podstatě do všeho, co má jen trochu vyšší cenu, vínem a obrazy počínaje, automobilovými veterány konče. V poslední době popularita těchto investic roste. Nemusíte už být velcí znalci vína ani odborníci na výtvarné umění, abyste do podobných aktiv investovali. I v Česku lze najít řadu agentů a odborníků, kteří za vás nákup provedou nebo poskytnou odbornou radu. Že se to může vyplatit, dokazuje i známý Luxury Investment Index agentury Knight Frank (KFLII), který cenu takových komodit sleduje. Zahrnuje drahé hodinky, keramiku, cenný nábytek, obrazy, šperky, víno, poštovní známky, mince a historické automobily. Sleduje jejich cenu ve významných světových aukcích. Za posledních dvanáct měsíců vzrostl o 8 procent, za pět let o 38 procent a za celou dekádu potom o 179 procent.
Historické automobily
Loni v červnu se na středočeský barokní zámeček Loučeň sjeli úplně jiní návštěvníci než obvykle. Konala se tu výstava desítek historických automobilů s názvem Concours d’Elegance Chateau Loučeň. Mezi jejich nablýskanými kapotami se nepohybovali nadšenci a kutilové, ale zámožní investoři. Akci totiž již třetím rokem připravili Robert Pergl a Bohuslav Klein. Jedním z vrcholů programu přehlídky byla aukce několika vystavených veteránů. Jejich nákup čistě za účelem investice se v posledních letech i v Česku dostává do módy.
„U nás se dlouhá desetiletí veteránská auta sbírala, ale nešlo vesměs o investice, nýbrž o hobby. Vkládání peněz do veteránů s vírou, že se vložené prostředky se ziskem vrátí, se v Čechách začalo rozvíjet před deseti lety a od té doby tento trend neustále sílí,“ vysvětluje Bohuslav Klein. On sám s veterány neobchoduje. Řadí se mezi nadšené sběratele, které stará auta fascinují. „Kdybych ale investorem byl, mohl bych být spokojen. Z aut, která jsem postupně vlastnil, jsem se v odhadu růstu ceny zmýlil jen jednou,“ říká.
Na Západě jde o nikoli běžnou, ale poměrně hojně rozšířenou činnost. Na tamních trzích existuje řada institucionálních fondů, které do historických automobilů investují a pomáhají tak střadatelům vložené prostředky zhodnotit. Investici do veteránů nedávno vyzdvihl také deník Financial Times. Podle zmíněného Luxury Investment Indexu jde dokonce o nejvýnosnější komoditu v rámci alternativních investic. Za posledních deset let zhodnotili veteráni svou cenu ve sledovaných aukcích o 456 procent.
V Česku se o ně zatím zajímají hlavně jednotlivci nebo malé skupiny. Jak ukazují podobné akce, jako byla ta v Loučni, rozhodně to nejsou nemajetní lidé. Ovšem jak upozorňuje Klein, ani ti by se neměli do nákupu veteránu hrnout po hlavě, bez pomoci. „Rozpoznat investiční potenciál konkrétního auta je jako podnikat na burze. Tedy, i pokud máte zkušenosti a znalosti, nikdy nemáte jistotu, že se v odhadu nezmýlíte,“ myslí si Klein. Podle něj existuje řada vozů, jejichž cena už nahoru rozhodně nepůjde. Jde hlavně o ty, kterých bylo vyrobeno hodně, což platí především pro automobily z počátku šedesátých let.
Obecně pak z předválečných značek doporučuje vozy Alfa Romeo, Bentley, Bugatti, Mercedes Benz a další podobné značky.
Z těch poválečných Aston Martin, Facel Vega nebo Maserati. „V posledních letech se zdá, že ze známých značek má největší investiční potenciál značka Ferrari. Podle mě dokonce roste až nesmyslně. Je to údajně tím, že veterány začali kupovat i lidé, kteří kupují nové Ferrari, a někdo jim poradí, že by bylo dobré mít i nějaké historické,“ líčí Klein. Zmíněné značky, které jsou už samy o sobě definicí luxusu, ovšem nejsou jedinou investiční příležitostí. Ceny rostou také u českých předválečných veteránů jako Praga, Škoda, Tatra nebo Wikov.
Jen pro trpělivé
Tím narážíme na obecný problém všech alternativních investičních nástrojů. Ať už kupujete víno, známky, automobily nebo letadla za účelem výdělku, vždy je třeba mít na paměti, že získat své prostředky zpět bude nějakou dobu trvat.
Investor Kubát: Testarossa za rok zdražila na trojnásobek
Největší zájem o modely z osmdesátých let potvrzuje i Zdeněk Kubát z Penta Investments. A výnos jim přisuzuje ještě vyšší. „Jde třeba o modely typu Testarossa. Rok zpátky se dala koupit za 40 tisíc eur, dneska ji pod sto dvacet nedostanete,“ popisuje pro MF DNES investiční šéf Penty, který je sám velkým milovníkem rychlých aut.
Kubát společně se spolumajitelem Penty Markem Dospivou od začátku roku ovládá společnost Scuderia Praha a.s., autorizovaného prodejce vozů Ferrari a Maserati v Česku. A i Kubát sám kouzlu starších vozů z Maranella nedávno podlehl. „Chci být trochu investičně racionální, tak jsem si před rokem pořídil Ferrari 512 BBI z roku 1983 a musím to zaklepat, jsem na něm krásně v plusu,“ říká Kubát.
Potenciál byznysu podle něj souvisí zejména s rozvojem investic do veteránů. „Tento trh v posledním roce zažívá naprosté šílenství, není výjimkou, že některé modely šly na čtyřnásobnou cenu jen za poslední rok,“ uzavírá.
(citace z www.idnes.cz - 27. 7. 15)
Nejvýnosnější alternativní investice? Ferrari!
Co je tedy dnešní nejlepší automobilovou investicí? Která značka poskytuje nejlepší návratnost? Není překvapením, že odpověď je historické automobily a zejména pak značka Ferrari.
Financial Times se nedávno podíval do hloubky na možnosti investování do alternativních investic, z nichž každá byla analyzována, aby bylo zřejmé, která má nejlepší růst za posledních 10 let.
Žádná z investic se však ani nepřiblížila k 456 procentům návratnosti, jako tomu bylo u klasických vozidel. Klasická Ferrari vedou trend, v posledních letech pravidelně zabírají přední příčky v seznamu 10 nejcennějších prodaných vozů v aukci.
Ne každý automobil nabízený v aukci je ovšem ceněn stejnou měrou. Jen asi 3 procenta z těch, které jsou nabízeny na aukcích se úspěšně prodávají. Po analýze aukční historie 30 let zpět je výsledek více než jasný. Ve velké míře převyšuje ostatní automobilové značky jedna. Je jí Ferrari.
Podíváme-li se na 50 nejdráže vydražených vozů, zjistíme, že z padesáti vozů je Ferrari zastoupeno hned třicetkrát! Všech 30 Ferrari přitom bylo vyrobeno mezi lety 1953 a 1967 a převážnou většinu z nich (18) tvoří série 250.
Nejdráže vydraženým vozem v historii je pak Ferrari 250 GTO Berlinetta z roku 1962 s číslem šasi 3851GT a číslem motoru 3851GT. Tento svatý grál mezi Ferrari se prodal 14. 8. 2014 aukční síní Bonhams za neuvěřitelných 38 milionů dolarů. Ferrari 250 GTO bylo vyrobeno celkem 39 ks. Původně se prodávalo za 9000 USD. Dalo by se tak s nadsázkou říci, že Ferrari 250 GTO vzrostlo na své ceně od roku 1961 o více než 500000 procent.
Rozpad nejdražších automobilů prodaných v aukci
Dominance značky Ferrari je patrná na koláči, který vychází z Hagerty Collector Car Indexu (HAGI). Ceny německých, britských a amerických značek dlouhodobě stagnují, zatímco ceny Ferrari prudce rostou.
Stoupající hodnota veteránů Ferrari
A co že je na Ferrari tak výjimečného?
Hodnota veteránů se odvíjí od řady faktorů, jakými jsou:
Počty vyrobených kusů, poptávka, nostalgie, technický stav, příběh spjatý s daným vozem atd. A právě to Ferrari splňuje. Obecně je považování za nejsilnější značku, což je odrazem nízkého počtu vyrobených kusů a to činí vozy exkluzivními.
Jak již v článku zaznělo, i v České republice lze najít řadu agentů a odborníků, kteří za vás nákup veterána provedou nebo poskytnou odbornou radu.
Jedním z nich je společnost Scuderia Praha a.s., která je oficiálním dealerem Ferrari a Maserati pro Českou republiku, ale i odborníkem na nákup, prodej a péči o historické vozy.
Služby Scuderia Praha Classiche
Scuderia Praha je specializovaným odborníkem na výkup, prodej a celkovou renovaci historických vozů značek Ferrari a Maserati.
Disponuje širokým zázemím pro poskytnutí prvotřídní péče o historické vozidlo. Odborníci z dílen Ferrari a Maserati mají bohaté zkušenosti a v součinnosti s výrobcem jsou schopni provést komplexní renovaci, která umožní získání certifikátu Ferrari Classiche.
Scuderia Praha vám může nabídnout, prostřednictvím specializovaného oddělení veteránů, celou škálu služeb a poradenství ve spolupráci se světovými odborníky.
Pokud zamýšlíte výhodně investovat do historického vozu, mohou vám nabídnout vhodnou strategii, jste-li úplnými začátečníky. V případě, že jste investičním odborníkem na tuto oblast, velmi rádi vám splní vaše náročné požadavky související s koupí dalšího veterána do sbírky.
Servis vozů
Scuderia Praha je jediným autorizovaným servisním partnerem Ferrari a Maserati v České republice. Stabilní tým mechaniků s mnohaletými zkušenostmi je připraven pomoci řešit všechny požadavky spojené s opravou a servisem vašeho veterána.
- Opravy historických vozů Ferrari a Maserati.
- Kompletní diagnostika automobilů.
- Běžné servisní prohlídky.
- Opravy elektroinstalace.
- Karosářské a lakýrnické práce.
- Seřizování geometrie náprav.
- Příprava automobilů na STK.
- Odtah nepojízdných automobilů.
- Ruční mytí a čištění interiéru.
- Zapůjčení náhradního vozidla.
- Pick up servis
- Kontrola a příprava vozu před zahájením veteránské sezony
- Kontrola a příprava vozu na zimní období
Kompletní renovace vozidel, ve spolupráci s pečlivě vybranými a ve svých oborech vysoce profesionálními partnery. Nabízí restaurování jednotlivých technických celků,(karoserie, podvozek, elektroinstalace, čalounění, motor), i kompletních vozů.
Náhradní díly
Jako autorizovaný servisní partner Ferrari a Maserati dodají náhradní díly a příslušenství pro obě zmiňované značky. V oblasti náhradních dílů na veterány, jsou schopni zajistit dodání vámi poptávaných dílů na jakékoli vozidlo těchto značek.
Služby
Každý veterán si zaslouží individuální a vysoce specializovaný přístup. Jedná se o unikátní vozy a ty si vždy zasluhují péči na nejvyšší odborné úrovni. Služby, které v oblasti odtimerů a youngtimerů nabízí Scuderia Praha, jsou specificky cílené tak, aby individuální přístup k renovaci vozu byl co nejefektivnější a splňoval vysoké standardy originality vozu.
Od odborné prohlídky, přes komplexní renovaci, servis, čištění, technickou konzultaci, až po nákup či prodej a finální předání vozu do užívání.
Se společností Scuderia Praha máte ve světě historické krásy a elegance vedle sebe silného a spolehlivého partnera, rádce a odborníka. |
Kateřina Trnková
Oldtimer Specialist
Scuderia Praha
Official Ferrari and Maserati dealer
Čistovická 1707/98, 163 00 Praha 17, CZ
mobile: +420 724 333 251
e-mail: KTrnkova@scuderiapraha.cz
www.ScuderiaPraha.cz
Zdroj text: Knight Frank, e15, luxuriousmagazine.com, idnes.cz
Zdroj foto: Knight Frank, luxuriousmagazine.com, Bonhams