4. ledna 2016
Letošní motoristická sezóna se pomalu blíží ke konci a pro mnohé majitele vozů to znamená čas přípravy na zimní odpočinek.
Letošní motoristická sezóna se pomalu blíží ke konci a pro mnohé majitele vozů to znamená čas přípravy na zimní odpočinek. Scuderia Praha proto připravila pro takové zákazníky komplexní program údržby, který ochrání jejich vůz po dobu zimního odpočinku tak, aby následující sezóna mohla opět začít bez starostí.
Rádi se s vámi podělíme o tipy jak na to:
1. Údržba interiéru
Základem je důkladné vyluxování vnitřního prostoru a likvidace všeho, co by mohlo interiér vašeho vozu znehodnotit (např. pachem, rozkladem či naleptáním). Pozornost věnujeme především záhybům či prostorům pod sedadly, zejména pak v zadní části, kde se cestují děti. Například zbytky jídla či jiného organického materiálu na obnaženém plechu mohou na sebe navázat vzdušnou vlhkost, což interiéru zaručeně neprospívá. Pokud si to situace žádá, rovněž vytepujeme čalounění sedadel včetně bočnic a také čalouněného stropu.
2. Ošetření plastů
Dalším nezbytným krokem je ošetření a konzervace plastů. Na jejich údržbu se používají výhradně autokosmetické přípravky k tomu určené, jako je například Swisswax nebo Ferrari.
3. Důkladné omytí karoserie
Pečlivé omytí karoserie je základ. Asi nemusíme upozorňovat, že mytí v klasických automyčkách za pomocí kartáčů je naprosto nevhodné. Důkladným omytím vozu tedy rozumíme použití tlakového mytí tzv. wapkou. Tímto způsobem pečlivě omyjeme veškeré části karoserie, blatníky, podvozek a další těžko dostupná místa, na která se při běžném mytí houbou nedostaneme. Pro rozvoj rzi jsou totiž nejhorší právě ta místa, ve kterých zůstává usazena nečistota, jež na sebe váže vzdušnou vlhkost a tak vzniká kyselá směs naleptávající lak vozidla. Na závěr celý vůz ještě umyjeme vodou a měkkou houbou.
4. Navoskování
Vrstva vosku vytvoří na laku tenký ochranný film, který zvyšuje nejen odolnost proti otěru, ale také nečistoty na takovém povrchu méně ulpívají. Před nanesením vosku je nutné, aby byla karoserie vozu zcela suchá a nebyla horká. Aplikaci proto nikdy neprovádíme na slunci! Nejlepším voskem je samozřejmě tvrdý vosk.
5. Zámky, táhla, gumové těsnění
Dostáváme se k ošetření mechaniky vozu. Naprostým minimem je nastříkání olejové směsi typu WD40 do táhel bovdenů, zámků a dalších pohyblivých částí. Tím se provede jednak jejich konzervace a také zaručí jejich hybnost i při nízkých zimních teplotách. Proti přimrznutí gumového těsnění dveří používáme silikon, který aplikujeme na gumové části hadříkem. Tak zabráníme nejen přimrznutí dveří, ale také stárnutí gumy, aby nezpuchřela a neztratila svoji pružnost.
6. Provozní kapaliny
Naprosto nezbytné je zkontrolovat mrazuvzdornost všech provozních kapalin, jako je chladicí kapalina, kapalina v odstřikovačích, ale také například elektrolyt v baterii. Natankováním plné nádrže předejdeme jejímu rezivění. To platí samozřejmě pouze v případě, kdy je palivová nádrž kovová. Palivo se zbylým vzduchem v nádrži totiž obsahují vzdušnou vlhkost, která se sráží na stěnách a tím může docházet k jejímu rezivění. Koupí kvalitnějšího paliva, nikoliv „obyčejného“ s příměsí biosložek, zas předejdeme zanášení benzinových hadiček a trubek.
7. Pneumatiky
Disky a pneumatiky pečlivě umyjeme. Pokud se na discích a hlavně na litých kolech nachází začernání od zbytků brzdového obložení, umyjeme je speciálním roztokem. Při aplikaci dáváme pozor, aby směs nepřišla do kontaktu s kotouči brzd. Pneumatiky ošetříme přípravkem na pryž.
Důležité je i správné skladování pneumatik na zazimovaném voze, protože jsou vystavovány tlaku. Jedním z řešení je umístit vozidlo na špalky tak, aby se pneumatiky nedotýkaly země, ulevíme tím současně tlumičům a pružinám. Některá vozidla však nejsou na podepření vhodně vybavena protože by mohlo docházet k namáhání karoserie v místech, která k tomu nejsou určena. Aby se předešlo tvorbě plošek na stojících pneumatikách, je možné použít různé podložky pod kola, nebo nafouknout pneumatiky na vyšší tlak. Po dobu zazimování je zapotřebí vozem jednou za čas pohnout, aby se kola pootočila.
8. Akumulátor
Při zazimování se často akumulátor z vozu vyndává a uskladňuje do tepla, což je dozajista vhodné. Odborníci se ale také shodují, že nabitému akumulátoru v dobré kondici, zima příliš neublíží. To se týká i dnešních procesorem hlídaných nabíječek umožňujících celoroční provoz.
9. Zaplachtování
Ačkoliv většina majitelů má svůj vůz umístěn v garáži, je přesto vhodné ho ještě překrýt plachtou. Na voze se tak neusazuje prach či špína a není ani namáhán světelnými podmínkami včetně UV záření. Plachta by měla být určitě prodyšná, aby dovolila vozu „dýchat“. To znamená, že odvádí případnou vlhkost směrem ven, ale dovnitř ji nevpustí. Nejvhodnější jsou samozřejmě plachty šité vozu přímo na míru. Majitelé cenných muzejních automobilových kousků mohou také využít nafukovací vaky, ve kterých vůz odpočívá v hlídané atmosféře za stálé vlhkosti a teploty. Posledním možným řešením je uskladnění vozu ve speciálních halách, které jsou k tomu určeny. Bližší informace vám podají společnosti, které tuto službu zajišťují.
10. Občas nastartovat a projet
Všichni víme, že dlouhé stání žádnému vozu nesvědčí. Proto je dobré vůz občas projet, nebo alespoň nastartovat. Vhodné je i vůz nechat ohřát, rozhýbat, zhoupnout se s ním nebo ho kousek popostrčit, aby nestál na stejném místě. Užitečná je také projížďka při hezkém počasí, která vám současně zkrátí čekání na jaro.
Ceny servisních úkonů „balíčků“ pro zazimování veterána
1. Celková kontrola vozu
Kontrola technického stavu vozu, zjištění případných závad a nedostatků, návrh na jejich opravu a odstranění.
Cena: dle hodinové sazby 1500Kč/hod. + DPH
2. Kompletní umytí, voskování karoserie a čištění interiéru.
Program č.1
Vysátí interiéru včetně kufru
Základní čištění interiéru
Ruční mytí
Ruční mytí motorového prostoru
Odstranění hmyzu
Ruční mytí disků kol včetně ošetření pneu
Ruční vysušení karoserie včetně prahů a vnitřních hran dveří
Leštění oken
Tepování koberečků
Ošetření kůže interiéru speciální kosmetikou
Provonění interiéru
Cena: 9.800 Kč + DPH
Program č.2
Jedinečný systém péče o Váš automobil. Přípravky Svisswax vyráběné ručně ve Švýcarsku se řadí mezi nejkvalitnější autokosmetiku na světě. Zde neexistují žádné kompromisy, dopřejte svému vozu to nejlepší! Tak se pečuje o sny.
Cena: od 8.250 – 33.000 Kč + DPH
3. Ošetření pohyblivých částí vozu a kontrola provozních kapalin. Ošetření pohyblivých částí vozu - ošetření táhel bovdenů, lanovodů, zámků, pantů a dalších pohyblivých částí vozu kvalitní olejovou směsí.
Ošetření gumových těsnění – ošetření za pomoci silikonových olejů, které brání stárnutí gumy a přimrznutí rámu dveří k těsnění
Kontrola provozních kapalin – kontrola všech provozních kapalin, případně jejich výměna
Kontrola stavu baterie – ošetření kontaktů baterie, kontrola hladiny elektrolytu.
Cena: 4.800 Kč
Zdroj: ams-classic.cz
Rádi se s vámi podělíme o tipy jak na to:
1. Údržba interiéru
Základem je důkladné vyluxování vnitřního prostoru a likvidace všeho, co by mohlo interiér vašeho vozu znehodnotit (např. pachem, rozkladem či naleptáním). Pozornost věnujeme především záhybům či prostorům pod sedadly, zejména pak v zadní části, kde se cestují děti. Například zbytky jídla či jiného organického materiálu na obnaženém plechu mohou na sebe navázat vzdušnou vlhkost, což interiéru zaručeně neprospívá. Pokud si to situace žádá, rovněž vytepujeme čalounění sedadel včetně bočnic a také čalouněného stropu.
2. Ošetření plastů
Dalším nezbytným krokem je ošetření a konzervace plastů. Na jejich údržbu se používají výhradně autokosmetické přípravky k tomu určené, jako je například Swisswax nebo Ferrari.
3. Důkladné omytí karoserie
Pečlivé omytí karoserie je základ. Asi nemusíme upozorňovat, že mytí v klasických automyčkách za pomocí kartáčů je naprosto nevhodné. Důkladným omytím vozu tedy rozumíme použití tlakového mytí tzv. wapkou. Tímto způsobem pečlivě omyjeme veškeré části karoserie, blatníky, podvozek a další těžko dostupná místa, na která se při běžném mytí houbou nedostaneme. Pro rozvoj rzi jsou totiž nejhorší právě ta místa, ve kterých zůstává usazena nečistota, jež na sebe váže vzdušnou vlhkost a tak vzniká kyselá směs naleptávající lak vozidla. Na závěr celý vůz ještě umyjeme vodou a měkkou houbou.
4. Navoskování
Vrstva vosku vytvoří na laku tenký ochranný film, který zvyšuje nejen odolnost proti otěru, ale také nečistoty na takovém povrchu méně ulpívají. Před nanesením vosku je nutné, aby byla karoserie vozu zcela suchá a nebyla horká. Aplikaci proto nikdy neprovádíme na slunci! Nejlepším voskem je samozřejmě tvrdý vosk.
5. Zámky, táhla, gumové těsnění
Dostáváme se k ošetření mechaniky vozu. Naprostým minimem je nastříkání olejové směsi typu WD40 do táhel bovdenů, zámků a dalších pohyblivých částí. Tím se provede jednak jejich konzervace a také zaručí jejich hybnost i při nízkých zimních teplotách. Proti přimrznutí gumového těsnění dveří používáme silikon, který aplikujeme na gumové části hadříkem. Tak zabráníme nejen přimrznutí dveří, ale také stárnutí gumy, aby nezpuchřela a neztratila svoji pružnost.
6. Provozní kapaliny
Naprosto nezbytné je zkontrolovat mrazuvzdornost všech provozních kapalin, jako je chladicí kapalina, kapalina v odstřikovačích, ale také například elektrolyt v baterii. Natankováním plné nádrže předejdeme jejímu rezivění. To platí samozřejmě pouze v případě, kdy je palivová nádrž kovová. Palivo se zbylým vzduchem v nádrži totiž obsahují vzdušnou vlhkost, která se sráží na stěnách a tím může docházet k jejímu rezivění. Koupí kvalitnějšího paliva, nikoliv „obyčejného“ s příměsí biosložek, zas předejdeme zanášení benzinových hadiček a trubek.
7. Pneumatiky
Disky a pneumatiky pečlivě umyjeme. Pokud se na discích a hlavně na litých kolech nachází začernání od zbytků brzdového obložení, umyjeme je speciálním roztokem. Při aplikaci dáváme pozor, aby směs nepřišla do kontaktu s kotouči brzd. Pneumatiky ošetříme přípravkem na pryž.
Důležité je i správné skladování pneumatik na zazimovaném voze, protože jsou vystavovány tlaku. Jedním z řešení je umístit vozidlo na špalky tak, aby se pneumatiky nedotýkaly země, ulevíme tím současně tlumičům a pružinám. Některá vozidla však nejsou na podepření vhodně vybavena protože by mohlo docházet k namáhání karoserie v místech, která k tomu nejsou určena. Aby se předešlo tvorbě plošek na stojících pneumatikách, je možné použít různé podložky pod kola, nebo nafouknout pneumatiky na vyšší tlak. Po dobu zazimování je zapotřebí vozem jednou za čas pohnout, aby se kola pootočila.
8. Akumulátor
Při zazimování se často akumulátor z vozu vyndává a uskladňuje do tepla, což je dozajista vhodné. Odborníci se ale také shodují, že nabitému akumulátoru v dobré kondici, zima příliš neublíží. To se týká i dnešních procesorem hlídaných nabíječek umožňujících celoroční provoz.
9. Zaplachtování
Ačkoliv většina majitelů má svůj vůz umístěn v garáži, je přesto vhodné ho ještě překrýt plachtou. Na voze se tak neusazuje prach či špína a není ani namáhán světelnými podmínkami včetně UV záření. Plachta by měla být určitě prodyšná, aby dovolila vozu „dýchat“. To znamená, že odvádí případnou vlhkost směrem ven, ale dovnitř ji nevpustí. Nejvhodnější jsou samozřejmě plachty šité vozu přímo na míru. Majitelé cenných muzejních automobilových kousků mohou také využít nafukovací vaky, ve kterých vůz odpočívá v hlídané atmosféře za stálé vlhkosti a teploty. Posledním možným řešením je uskladnění vozu ve speciálních halách, které jsou k tomu určeny. Bližší informace vám podají společnosti, které tuto službu zajišťují.
10. Občas nastartovat a projet
Všichni víme, že dlouhé stání žádnému vozu nesvědčí. Proto je dobré vůz občas projet, nebo alespoň nastartovat. Vhodné je i vůz nechat ohřát, rozhýbat, zhoupnout se s ním nebo ho kousek popostrčit, aby nestál na stejném místě. Užitečná je také projížďka při hezkém počasí, která vám současně zkrátí čekání na jaro.
Ceny servisních úkonů „balíčků“ pro zazimování veterána
1. Celková kontrola vozu
Kontrola technického stavu vozu, zjištění případných závad a nedostatků, návrh na jejich opravu a odstranění.
Cena: dle hodinové sazby 1500Kč/hod. + DPH
2. Kompletní umytí, voskování karoserie a čištění interiéru.
Program č.1
Vysátí interiéru včetně kufru
Základní čištění interiéru
Ruční mytí
Ruční mytí motorového prostoru
Odstranění hmyzu
Ruční mytí disků kol včetně ošetření pneu
Ruční vysušení karoserie včetně prahů a vnitřních hran dveří
Leštění oken
Tepování koberečků
Ošetření kůže interiéru speciální kosmetikou
Provonění interiéru
Cena: 9.800 Kč + DPH
Program č.2
Jedinečný systém péče o Váš automobil. Přípravky Svisswax vyráběné ručně ve Švýcarsku se řadí mezi nejkvalitnější autokosmetiku na světě. Zde neexistují žádné kompromisy, dopřejte svému vozu to nejlepší! Tak se pečuje o sny.
Cena: od 8.250 – 33.000 Kč + DPH
3. Ošetření pohyblivých částí vozu a kontrola provozních kapalin. Ošetření pohyblivých částí vozu - ošetření táhel bovdenů, lanovodů, zámků, pantů a dalších pohyblivých částí vozu kvalitní olejovou směsí.
Ošetření gumových těsnění – ošetření za pomoci silikonových olejů, které brání stárnutí gumy a přimrznutí rámu dveří k těsnění
Kontrola provozních kapalin – kontrola všech provozních kapalin, případně jejich výměna
Kontrola stavu baterie – ošetření kontaktů baterie, kontrola hladiny elektrolytu.
Cena: 4.800 Kč
Zdroj: ams-classic.cz