19. srpna 2015

Nejen historické vozy Ferrari hrají prim na sběratelských aukcích.
Nejen historické vozy Ferrari hrají prim na sběratelských aukcích. Minulý týden se totiž v americkém Monterey vydražil unikátní vůz značky Maserati Ghibli z roku 1966. Jedná se o slavný Spyder ve žluté barvě s plátěnou střechou ve verzi kupé. Jeho dražební hodnota se nakonec vyšplhala na téměř rovný milion dolarů. Nový majitel za něj zaplatil přesně 990tisís USD. Odborníci ze specializovaného oddělení veteránů a investičních modelů Scuderia Praha považují prodejní cenu v přepočtu přes 24 milionů Kč za úctyhodnou. Je tedy patrné, že veteráni Maserati a Ferrari jsou opravdovou špičkou ve světě investičních modelů a v současné době dosahují skvělého zhodnocení.

Klasické Maserati Ghibli s uzavřenou karoserií patří dozajista mezi ceněné veterány, ale Spyder se řadí mezi skutečné rarity. Úplně první typ AM115 je totiž stylové a rychlé kultovní auto z pera Giorgetta Giugiara. Ikonické a nádherné kupé s motorem V8 objemu 4,72 l se také stalo velkým soupeřem Ferrari 365 GTB/4 Daytona, bylo ovšem ještě dražší. Poprvé se ukázalo v Turíně 1966, výroba byla ukončena o sedm let později s konečným účtem 1.170 exemplářů.

Prototyp Spyderu postavila v roce 1968 Ghia. Byla představena veřejnosti ve světové premiéře a znovu pak na autosalonu v Turíně. Návštěvníci jej mohli spatřit na stánku karosárny, nikoli automobilky samotné, poté byl ještě vystaven na jaře 1969 v Ženevě a patřičnou pozornost mu věnovala i tehdejší motoristická média včetně slavného amerického časopisu Road & Track. Zářivou žlutou barvu Giallo doplňoval tmavě hnědý interiér.

Sériových Spyderů nakonec vzniklo 128 kusů. Ten první, který je nyní dražen, koupil v říjnu 1969 Antonio Capuano a vlastnil jej šest let. V polovině 70. let putoval do rukou dalšího Itala, bývalého mechanika konkurenčního Ferrari Libera Girardiho. Ten coby emigrant auto dovezl domů, na Rhode Island. Záhy jej prodal synovcovi Johnu Ferrovi. Ferro s ním jezdil do roku 1986, pak bylo uloženo do garáže s ujetými 66.144 km. Skoro tři dekády odpočívalo, než jej koupil současný majitel. Vůz absolvoval nutnou renovaci u Briana Josepha, zkušeného restaurátora a sběratele vozů modenské značky. Došlo ke vzkříšení mechaniky, výměně olejové nádrže, filtrů i kapaliny. Péče se věnovala také karburátorům Weber, brzdám, třmenům a spojce. Rekonstrukce se dočkalo rovněž olejové čerpadlo, vyměněny byly termostaty a nakonec i pneu. Interiér však přežil ve výjimečném stavu, jen jej bylo nutno vyčistit.

Loni se tento Spyder zúčastnil dvou soutěží elegance, odkud si odnesl skvělá ocenění. Vozu samozřejmě nechybí ani certifikát Maserati Classiche včetně dopisu podepsaného jeho samotným šéfem Fabiem Collinou. 

Zdroj: RM Sotheby's / foto- Darin Schnabel/RM
 
Foto 0 Foto 1 Foto 2 Foto 3 Foto 4 Foto 5 Foto 6
Zobrazit další fotky
Foto 7 Foto 8 Foto 9 Foto 10 Foto 11

Kontaktujte nás